BBCenter.sk - E-shop - Proteiny, Carnitin, Creatine, Gainery atd. Články Články pre začiatočníkov Tréning začiatočníkov - Skôr než vstúpite do posilovne

Tréning začiatočníkov - Skôr než vstúpite do posilovne

Tréning začiatočníkov - Skôr než vstúpite do posilovne
Čo vás motivovalo k tréningu v posilovni? Možno to bol dobrý kamarát, ktorý už pár mesiacov pumpuje železo v miestnej činkárni, možno to bola nepríjemná poznámka peknej kočky, ktorá sa kriticky vyjadrila k vášmu, trošku zaoblenému, brušku.
Možností je iste viac, ale podstatné je, že v tejto chvíli stojíte pred bránou posilovne a ste tak trochu zmätený. Neviete čo budete robiť s tými všetkými strojami, neviete, ako si správne utiahnete opasok, neviete, či ste sa mali najesť hodinu alebo dve pred tréningom. Jednoducho more otázok a vy váhate, či do tej posilovne vôbec vstúpite. Než tak urobíte, zastavte sa ešte na chvíľu a prečítajte si, čo by ste mali vedieť, než otvoríte dvere, ktoré možno budete otvárať po zbytok vášho života...

Tvrdá práca

V prvom rade by ste mali vedieť, že budovanie svalovej hmoty je tvrdá práca, veľmi tvrdá práca! Niektorí naivní začiatočníci vstupujú do posilovne s takmer panickým strachom z toho, že im narastú veľké svaly a oni chcú len fain postavu. Niektorí zas čakajú, že po pár týždňoch sa prihlásia na súťaž a za pár mesiacov inú súťaž vyhrajú.

Nech už stojíte na ktorejkoľvek strane týchto príkladov, uvedomte si, že svaly rastú pomaly! Obavy z nadmerného nárastu svalovej hmoty sú absolútne zbytočné, pretože rast svalov je možné dosiahnuť len vytrvalým, dlhoročným tréningom, nie občasnou návštevou posilovne. Rovnako je naivné si myslieť, že aj ten najtvrdší trénig prinesie výsledky hneď. Všetko chce svoj čas!

Možno sa vám prvé slová zdajú trochu prísne, ale čím skôr pochopíte reálne možnosti svojho tela, čím realistickejší budete, tým väčšie výsledky dosiahnete. Ak je reč o čase, trpezlivosti a reálnych očakávaniach, neznamená to, že v dohľadnom čase nemôžete očakávať zlepšenie, dokonca výrazné zlepšenie. To iste môžete, ale je lepšie pripraviť sa na postupný progres ako naivne čakať okamžité, trvalé a neprimerane veľké prírastky. Väčšina trénujúcich ľudí je odkázaná na trpezlivý prístup k budovaniu a rastu svalov a len pár výnimiek má to šťastie, že im svaly rastú aj z pozerania sa na činku.

Komplexný prístup

Ak ste sa pripravili na uvedené fakty, mali by ste vedieť ďaľšiu dôležitú vec. Kulturistika je oveľa komplexnejšia ako väčšina športov, s ktorými ste sa stretli doteraz. Možno ste na škole hrali futbal a ešte si pamätáte, ako ste si po tréningu zapálili cigaretu, alebo ste si dali dobre chladené pivo.

Ak by ste takto pristupovali ku kulturistike, asi by ste ďaleko nezašli. Na tréning musíte prísť v presnom odstupe od posledného jedla, po tréningu musíte jesť presne stanovené nutričné zložky, musíte robiť to, a nesmiete robiť ono. Bude to chcieť disciplínu, zmenu stravovacích návykov a mentálnu odolnosť! Nestačí len tvrdý tréning, rovnako ako nestačí len dobrá výživa!

Cieľ

Stanovte si cieľ! Tento zdanlivo bezvýznamný krok môže rozhodujúcim spôsobom ovplyvniť váš progres v najbližších mesiacoch. Mali by ste si hneď na začiatku ujasniť, čo chcete. Je rozdiel medzi kondičnou kulturistikou a hardcore kulturistikou, iný je postup pri budovaní maximálnej sily a celkom iný pri získavaní celkovej zdatnosti. Urobte si jasno v tom, čo chcete dosiahnúť a hľadajte cesty, ktoré sú vhodné pre váš konkrétny cieľ.

Svalový rast

Skôr, než začnete spochybňovať svoje možnosti, mali by ste vedieť, že svaly síce rastú pomaly, ale rastú! Svalová hypertrofia je zákonitý jav, je adaptačnou odpoveďou tela na stresujúcu (tréningovú) stimuláciu. Táto adaptácia prebieha u každého, vyvinula sa v priebehu mnohých tisícročí ako jedna z obranných reakcií organizmu v snahe kompenzovať premeny prostredia. To, prečo niekomu svaly rastú a inému nie, nie je dané tým, že u niekoho je a u iného nie je prítomný proces hypertrofie. Je to dané tým, že niekto svaly dokáže k hypertrofii prinútiť a iný to nedokáže. Pri správnej stimulácii, kvalitnej výžive a dostatočnej regenerácii dosiahne svalový rast každý človek. Iste je rozdiel v konkrétnych adaptačných možnostiach tela, a tak niekto dosiahne nárast väčší a niekto menší, podstatné je ale to, že rast je možný, ba dokonca zákonitý!

Životný štýl

Keď obdivujete kulturistov na fotografiách, myslíte si možno, že najväčším uspokojením ktoré kulturistika dáva, je svalová hmota. Je toho podstatne viac! Kulturistika dáva človeku celkom nový pohľad na mnohé oblasti života - na výživu, regeneráciu, voľný čas a celkový životný štýl. Mnohé veci sa zrazu zdajú zbytočné, niektoré naopak nadobúdajú významné miesto v každodennom živote. Kutlturisti sú odlišní ako ostatní ľudia. Líšia sa vzhľadom, správaním, návykmi. To často vyvoláva nepochopenie so strany "normálnych ľudí". Pripravte sa na námahu, na bolesť, pripravte sa na čudný pocit po piatej porcii ryže, pripravte sa na čudné pohľady a nepríjemné poznámky. O tom všetkom je kulturistika...

Záver

V týchto niekoľkých odsekoch som sa vás pokúsil pripraviť na niektoré osobitosti kulturistiky ako aktivity, ktorej sa mienite v najbližších týždňoch, možno mesiacoch a možno rokoch venovať. Teraz ste už pripravený otočiť kľučku na dverách a vstúpiť. Prajem vám veľa úspechov!