Gainery - sacharidové preparáty

Gainery - sacharidové preparáty
V tomto článku sa dôkladnejšie zoznámime s najobľúbenejšou skupinou doplnkov - tzv. weight gainerami.

Ako už naznačuje samotný názov, weight gainery, teda "naberače váhy", sa používajú v objemovej a silovej príprave, kedy majú napomôcť pri zvyšovaní telesnej hmotnosti.


Princíp účinku gainerov


Weight gainery sú v prvom rade a predovšetkým dodávateľom základných živín. Zatiaľčo tzv. anabolizéry (legálne i ilegálne) priamo stimulujú organizmus k zvýšenej proteosyntéze a teda logicky je ich použitie bez adekvátneho prísunu živín neefektívne, weight gainery nemajú priamy anabolizujúci efekt, ich efekt sa odohráva na nutričnej úrovni.

Výrobcovia weight gainerov sa zameriavajú na to, aby si spotrebiteľ mohol pripraviť dobre stráviteľné, chuťovo lahodné, energeticky a nutrične bohaté nápoje. Jeden nápoj pripravený podľa návodu výrobcu dodá organizmu optimálnu dávku sacharidov, bielkovín a zároveň obsahuje len minimálne množstvo tukov. Seriózny výrobca weight gainerov nesľubuje žiadne zázraky, nesľubuje zvýšenie produkcie hormónov, priame zlepšenie regenerácie organizmu, bezprostredné zlepšenie kvality tréningu. Všetky tieto aspekty však weight gainery ovplyvňujú nepriamo, na základe dostatočného prísunu základných stavebných živín.


Zloženie


Spravidla 60-80% obsahu weight gainerov tvoria sacharidy, 20-25 % tvoria bielkoviny a zvyšok je rozdelený medzi tuky, rôzne prídavné látky, vitamíny, suplementy, vhodné množstvo esenciálnych mastných kyselín. Takéto zloženie gainerov smeruje k zvýšeniu energetickej hodnoty dennej stravy. Tajuplné čísla na obaloch preparátov – 2000, 4000, 2500 atď., nie sú ničím iným, ako množstvom energie, ktoré preparátom dodáme vtedy, keď ho prijímame výrobcom odporúčaným spôsobom.

Energia obsiahnutá v gaineroch pochádza z veľkej časti z kvalitných polysacharidov a maltodextrínov. Obsah bielkovín vo weight gaineroch je väčšinou pomerne nízky, zriedka presahuje 23%. Bielkoviny majú vyvážené aminokyselinové spektrum, nezaťažujú tráviaci systém, lebo nie sú doprevádzané tukmi, ako pri živočíšnych zdrojoch. Obsah ďaľších látok je možné považovať za menej dôležitý. Vitamínové spektrum býva volené od preparátu k preparátu ináč, väčšinou však garantuje dennú dávku všetkých potrebných vitamínov. Napriek tomu je potrebné, aspoň v prípade vitamínu C, myslieť na dodatočnú suplementáciu. Pridávanie rôznych suplementov do receptúry gainerov je často diskutovanou otázkou. Bez ohľadu na účinnosť samotných suplementov, sa skutočným problémom stávajú použité množstvá v jednorázovej alebo dennej dávke gaineru. Suplementy musia byť prijímané v určitých množstvách a je otázne, či sú tieto množstvá dosiahnuté pri bežnej dávke obohateného gainera. Stále častejšie sa stretáme s názorom, že suplementové prímesy len zbytočne zvyšujú cenu preparátov, nie sú ich rozhodujúcou súčasťou a v žiadnom prípade nerozhodujú o ich účinnosti či neúčinnosti.


Prax

Konzumácia weight gainerov má nepochybne veľký význam. Pri konzumácii gainerového nápoja sa netreba obávať príjmu nadbytočných tukov, netreba ťažko prepočítavať kalórie. Pomocou priložených odmeriek si preparát môžeme precízne dávkovať, môžeme veľmi presne sledovať príjem sacharidov a bielkovín. Výhodou gainerov je ich dobrá stráviteľnosť, rýchla a jednoduchá príprava, príjemná chuť.

Weight gainery dodávajú energiu, preto je optimálny čas na ich konzumáciu desiata, čas asi 1,5 hodiny pred tréningom a potréningové obdobie. Nápoj pred tréningom je výhodnejšie miešať vo vode, čím sa vyhneme nepríjemnému pocitu plnosti, prípadne zažívacím ťažkostiam, s ktorými sa môžeme stretnúť pri miešaní do mlieka. Z doplnenej energie profitujeme počas nadchádzajúceho tréningu, ktorý vďaka dostatočnej hladine energie a živín v organizme môže byť intenzívnejší, sprevádzaný kvalitným napumpovaním svalov.

V priebehu tréningu sa glykogénové zásoby postupne znižujú, čo môže viesť až k úplnému spotrebovaniu svalového glykogénu. Preto je potrebné v krátkom čase po tréningu, najlepšie do 15-30 minút, vypiť nápoj so zvýšeným obsahom cukrov. K dispozícii máme klasický weight gainer doplnený o banán alebo iné ovocie, ktoré sú zdrojom rýchle využitelných sacharidov. Takéto diétne manipulácie vedú k doplneniu glykogénových zásob bezprostredne po tréningu a k vytvoreniu optimálných podmienok pre rast svalovej hmoty počas nasledujúceho obdobia.


Záver

Dúfam, že uvedené informácie budú platným pomocníkom hlavne začínajúcim kulturistom. Od weight gainerov nemôžeme očakávať priamy nárast svalovej hmoty, vyrysovanie či iné prehnané výsledky. Určite však konzumáciou gainerov dodáme telu energiu, kvalitné sacharidy, dobre stráviteľné bielkoviny, a tým vytvoríme dobré predpoklady pre nárast svalovej hmoty.