Proteíny - proteínové preparáty

Proteíny - proteínové preparáty
Význam bielkovín v príprave kulturistu je nespochybniteľný. Ciest k optimálnemu prísunu bielkovín je viac, jednu z nich predstavujú bielkovinové (proteínové) preparáty.

Proteíny - mechanizmus pôsobenia

V zásade, či skonzumujeme porciu duseného mäsa alebo proteínový nápoj, s prijatými bielkovinami sa deje vždy to isté. Na konci metabolického spracovania sú voľné aminokyseliny, ktoré sa krvou prenášajú na miesto spotreby. Proteínové preparáty predstavujú elegantnú cestu, ako zabezpečiť dostatočný prísun bielkovín, zároveň však majú nízku energetickú hodnotu, čo je výhodné vo viacerých fázach kulturistickej prípravy.

Premyslenou konzumáciou bielkovinových nápojov telo chránime pred stavom proteokatabolizmu, tým že sa organizmus nachádza v stave pozitívnej dusíkovej bilancie. Zvýšená koncentrácia bielkovín v tele stimuluje anabolické pochody, teda proteínové preparáty nepriamo pôsobia anabolicky. Ich hlavnou funkciou je však doplnenie stravy o kvalitné bielkoviny, ktoré sa stanú materiálom pre syntetické pochody v tele.

Zloženie

Preparáty rôznych spoločností zaoberajúcich sa výrobou a distribúciou doplnkovej výživy majú široké rozpätie zastúpenia bielkovín. Stretnúť sa môžeme s prípravkami, ktoré proklamujú 90%-ný obsah bielkovín, ale aj s takými, ktoré obsahujú len 60% bielkovín. Čím vyšší je obsah bielkovín, tým je vyššia cena, ale zároveň aj kvalita preparátu.

Pri proteínových prípravkoch je dôležité sledovať, z akej bielkoviny sú vyrobené. Najkvalitnejšie preparáty sú z mliečnej srvátky a z vaječného bielka. Menej kvalitné, ale väčšinou lacnejšie, sú preparáty vyrobené z rastlinných zdrojov, napríklad zo sóje. Rozdiel je v aminokyselinovom spektre, v strávitelnosti a vo využiteľnosti. Ak základná strava obsahuje predovšetkým živočíšne zdroje bielkovín, potom je proteínový preparát zo sóje alebo iného rastlinného zdroja rozumným riešením proteínovej suplementácie. Naopak, pri konzumácii hlavne rastlinných bielkovín je vhodné doplniť jedálníček o koncentrát zo živočíšnych bielkovín.

Proteíny a prax

Pri potrebe doplniť stravu o dodatočné bielkoviny, je neúčelné kupovať weight gainerové preparáty, ktoré obsahujú 20-25% bielkovín. Často ani 60% proteínový preparát nie je ideálnym riešením. Pre riešenie zvýšenej potreby bielkovín sú najvhodnejšie preparáty, ktoré obsahujú 80-90% bielkovín.

Weight gainery majú neporovnateľne väčšiu popularitu, ale v praxi je použitie proteínových koncentrátov často výhodnejšie. Príjem adekvátneho množstva sacharidov nebýva problémom, väčšie ťažkosti spôsobuje dodávka kvalitných bielkovín. V tom nám proteínové preparáty môžu veľmi pomôcť. Keďže sa používajú menšie množstvá ako pri weight gaineroch, investícia do proteínového prášku je aj ekonomicky výhodnejšia.

Proteínové nápoje môžeme piť len raz denne, ale môžeme použiť aj dve a viac dávok. Pri príjme len jedného nápoja denne je najlepší čas na konzumáciu čas krátko pred spaním. Niektorí autori uvádzajú, že kombinácia určitých aminokyselín pred spaním, konkrétne arginínu a lyzínu stimuluje sekréciu rastového hormónu. Zároveň je známe, že po príjme bielkovín sa stimuluje vylučovanie inzulínu, ktorý zvyšuje utilizáciu glukózy a aminokyselín do buniek. Jeden nápoj pred spaním teda môže vyvolať celkom slušnú anabolizáciu a to aj bez steroidov či iných anabolizujúcich látok.

Proteínový prášok môžeme využiť nielen na prípravu štandardného proteínového nápoja, ale aj na prípravu komplexných proteínovo-sacharidových nápojov. Obohatením gainerových nápojov o jednu-dve lyžice proteínového koncentrátu zvýšime bielkovinovú hodnotu takéhoto nápoja až do pomeru bielkoviny:sacharidy - 50:50.

Nie je vhodné používať príliš vysoké jednorázové množstvo proteínového prášku. Pri príprave proteínového nápoja zloženého z 50-75g prášku zamiešaného do mlieka jednorázová dávka prijatých bielkovín výrazne prekročí odporúčaných 50g. Tým dochádza k nadmernému zaťaženiu organizmu a neúplnému využitiu prijatých bielkovín.

Nevhodné je aj miešanie proteínového koncentrátu do mlieka. Mlieko je samo o sebe potravinou bohatou na bielkoviny. Pre obsah laktózy je mlieko často ťažko stráviteľné, u niekotrých ľudí popisujeme dokonca tzv. laktózovú intoleranciu. Miešaním proteínového prášku do mlieka nielenže neúmerne zvyšujeme jednorázovú dávku bielkovín, ale aj znižujeme schopnosť tráviaceho systému spracovať bielkoviny, za ktoré sme dostatočne zaplatili.

Záver


Použitie proteínových koncentrátov je na mieste všade tam, kde je potrebné prakticky riešiť zvýšenú potrebu bielkovín. Dobrý proteínový koncentrát je investícia, ktorá sa vyplatí. Rozumným prístupom k použitiu proteínových nápojov môžeme výrazne zvýšiť celkové množstvo prijatých bielkovín v strave, správnym načasovaním môžeme ovplyvniť anabolické procesy naväzujúce na príjem bielkovín.