Pitný režim – voda je základ

Pitný režim – voda je základ
Chcete schudnúť? Pite pravidelne

Súčasná spoločnosť je nastavená tak, aby systematicky potierala prirodzené potreby ľudí. Všetko je akosi dôležitejšie, než biologické funkcie. Počas vyučovacej hodiny, či počas práce sa akosi „nepatrí“ zájsť na záchod, alebo ísť sa „len“ napiť. Pri dlhom sedení na porade nie je vhodné len tak vstať a ponaťahovať stuhnuté telo. A tak si postupne zvykáme na to, že hoc aj telo vysiela rôzne signály, že by sa niečo malo spraviť, nie sú rešpektované. A postupne ich prestaneme vnímať.

http://www.bbcenter.sk/eshop/napojove-produkty/unisport-unisport-500ml/

    Alebo ich nesprávne interpretujeme. Neraz za pocitom hladu stojí smäd. Stačilo by sa dobre napiť vody a „hlad“ je preč. Ak máte problémy s nadváhou, skúste si to – funguje to bezpečne.

Postupne sme sa naučili celkom ignorovať prirodzené potreby. Jednou z nich je aj pitie. Nedá sa spoliehať na to, že by sme pocítili smäd v tú „pravú chvíľu“. Pocit smädu sa dostaví až keď už je veľmi neskoro – keď je strata tekutín priveľká.
Chcete schudnúť? Pite pravidelne

Táto zásada platí a je overená. Ak sa pravidelne napijete, napríklad každú hodinu po celý deň, významne vám to zlepší metabolizmus. To plus rozumné zloženie stravy samo postačí, aby sa ručička na vašej váhe začala posúvať smerom ku lepším číslam.

Pitný režim jednoducho podporí chudnutie. Je to overené a „beží“ to pomocou niekoľkých mechanizmov.

    Pitný režim znamená určitú disciplínu. Vo chvíli ak ste schopní držať pozornosť na svojom zámere schudnúť, budete okrem pitného režimu aj v podvedomí trocha viac dávať pozor. Niekedy si to človeka ani neuvedomí.
    Dodržiavanie pitného režimu sa v tele prejaví tým, že sa optimalizuje metabolizmus. Telo má dostatok vody na to, aby prebiehala látková výmena, aby sa detoxikovalo – nemyslím tým ezoterický význam.
    Pri pitnom režime je vždy v žalúdku trocha vody a to znamená, že nie je prázdny. Nemáte hlad.

To sú len tri dôvody prečo sa oplatí myslieť na príjem tekutín.

Radšej často a málo, ako občas veľa

Tak ako aj v strave, platí aj pri dodržiavaní pitného režimu pravidlo menej naraz je viac. Menej naraz je pre telo oveľa lepšia dávka. Ak za deň máte prijať zhruba 2 litre vody, je to 20 decových pohárov. Alebo 10 dvojdecových. To je optimálne. Ak by ste vypili 4 pollitráky, veľká časť vody by vaším telom len „prehrmela“ a rýchlo by ste to vymočili. Navyše s veľkou dávkou vody môže odísť aj časť minerálov a to je zbytočné.

Ak ale pijete často a málo, voda sa má možnosť oveľa účinnejšie vstrebávať a dostane sa tam, kde treba. Ideálny prístup teda je ten, že budete piť v čase medzi jedlami. Príkladom pitného režimu môže byť:

7 hod: 3 deci vody
    8 hod: Raňajky
    9 hod: 2 deci vody
    10 hod: 2 deci vody
    11 hod: desiata
    12 hod: 2 deci vody
    13 hod: 2 deci vody
    14 hod: obed
    15 hod: 2 deci vody
    16 hod: 2 deci vody
    17 hod: olovrant
    18 hod: 2 deci vody
    19 hod: 2 deci vody
    20 hod: večera
    21 hod: 1 deci vody
    22 hod: nič
    23 hod: buvať

Ráno môžete na naštartovanie vypiť viac vody. Trebárs pol hodinu pred raňajkami. Potom medzi jedlami pite každú hodinu. Alebo ak pijete z menšieho pohára, tak častejšie. Je ale dobré piť z fľaše a to lievať do pohára – máte tak mierku, koľko ste vypili.

Večer zas bude výhodnejšie pitie už zmierniť, aby ste nemali ťažkosti so zaspávaním. Hodinu a pol pred spaním nepite.
Čo v prípade, že sa pitný režim nehodí v práci kvôli WC?

Častý problém je, že pravidelné pitie ľuďom prekáža. Musia chodiť častejšie na vécko. To v niektorých situáciách môže značne otravovať. Či už jazdíte autom, máte rokovanie, alebo schôdzu, je nepríjemné ak sa o slovo hlásia naše potreby. Je tu však problém. Ak nebudete piť, tak to že nepôjdete na záchod je len jedna strana mince. Dehydratácia má totiž aj nepríjemné následky.

    Nižšia výkonnosť a pracovný výkon
    Horšie intelektuálne funkcie a pozornosť
    Sklon k nervozite, hádavosti, zlosti, frustrácii

Stoja vám takéto prejavy nedostatočného zavodnenia za to? Podľa mňa s pár pauzami je to predsa len o niečo lepšie. Uznávam, na diaľnici sú úseky, ktoré naozaj pitnému režimu neprajú. Aj tak by ste mali vždy hľadať také spôsoby životného štýlu a práce, ktoré vás telesne nepoškodzujú.
Ktoré tekutiny sú vhodné ako základ pitného režimu?

Čistá voda je optimálna. V mnohých oblastiach na Slovensku je vodovodná voda celkom v poriadku, stačí ak ju chvíľu necháte postáť. Pokiaľ v nej cítite pachute, je to zvyčajne z prívodných rúrok v dome. Potom môžete použiť niektorý kanvicový filter na vodu.

Balená voda nebýva kvalitnejšia, než tá z vodovodu. Možno tie najdrahšie áno, ale lacnejšie sú zvyčajne len zabalená voda z vodovodu. Takže ak potrebujete balenie – napríklad na výlet, alebo ste v cudzom meste, je to skvelá voľba, ako si zavodniť organizmus. No nosiť si z obchodu domov vodu v plastovej fľaške, keď z vodovodu tečie to isté za tisícinu ceny…

Okrem vody môžete piť čaje. Ideálne zelený alebo biely, ale len dopoludnia, aby ste nemali problém so zaspávaním. Neskôr to môžu byť ovocné čaje. Vždy bez čohokoľvek – žiadny cukor, žiadne mlieko.
Ktoré nápoje sa piť neoplatí

Vo chvíli, keď je v nápoji cukor, stáva sa z nápoja jedlo. Preto sa pri chudnutí neodporúča piť rôzne malinovky, džúsy, nektáre. Aj mlieko je viac jedlo ako nápoj.

Pokiaľ s chudnutím problém nemáte, môžete si dovoliť piť čo chcete, pretože asi nemusíte veľmi strážiť príjem energie. Aj tak ale odporúčam uprednostniť skôr prírodné tekutiny. Výrazne rozriedené zeleninové či ovocné šťavy radšej, ako kupovaný džús, ktorý je často menej prírodný, než na prvý pohľad vyzerá.
Kofeín, bublinky a pitný režim

Kofeín a bublinky v nápojoch majú jedno spoločné: sú to odvodňováky. Inými slovami ak si dáte kávu, kolu, alebo bublinkovú minerálku, dávate telu pokyn, aby sa urýchlene zbavilo vody. To, že vám zároveň v žalúdku žblnká pol litra koly ešte neznamená, že ste zavodnili svoje telo.