TVAROH VÝBORNÝ ZDROJ BIELKOVÍN A VÁPNIKA

TVAROH VÝBORNÝ ZDROJ BIELKOVÍN A VÁPNIKA
Aj to je dôvod, prečo ju odborníci na výživu odporúčajú zaradiť do jedálnička.

Tvaroh je koncentrovaná mliečna bielkovina s vysokým obsahom vápnika a nízkym obsahom sacharidov. Aj to je dôvod, prečo ju odborníci na výživu odporúčajú zaradiť do jedálnička.

http://www.bbcenter.sk/eshop/proteiny/100-micellar-casein/

Ako vysvetlil gastroenterológ MUDr. Peter Minárik, základným sacharidom v tvarohu je mliečny cukor, disacharid laktóza. Obsah tuku v tvarohu kolíše podľa stupňa odstredenia. Výsledný výrobok môže byť plnotučný, nízkotučný alebo úplne odtučnený tvaroh.

„Každý druh tvarohu je mimoriadne hodnotnou zložkou potravy. Hlavným argumentom pre jeho pravidelnú konzumáciu je vysoký obsah bielkovín a vysoký obsah dobre vstrebávateľného vápnika. Obsah bielkovín v tvarohu je dokonca v priemere 3–4-krát vyšší ako v jogurtoch Jogurty sú však významnejším zdrojom probiotických mliečnych baktérií,“ vysvetlil ďalej lekár.

Ďalšie plusy tvarohu:

Ľahko stráviteľný – dobre nasýti a je vhodný pri šetriacich diétach (pečeň, žlčník, žalúdok, črevo).

Obsahuje málo purínov – preto ho môžu konzumovať i ľudia s vysokou hladinou kyseliny močovej v krvi a s dnou.

Dlhodobý pocit nasýtenia – bielkoviny sa najdlhšie trávia, a preto majú spomedzi troch základných živín najlepší sýtiaci účinok. Tvaroh je vhodný nielen na priamu konzumáciu, ale aj na prípravu nátierok, krémov, plniek a posýpok.
Nízkotučný verzus plnotučný tvaroh

Oba druhy tvarohu sa vyznačujú jemnou mliečnou chuťou, bielou farbou a typickou vôňou. Napriek rozdielu v obsahu tuku nebadáme žiaden významný rozdiel v chuti či konzistencii.
Nízkotučný tvaroh je mimoriadne vhodný ako súčasť redukčného stravovania ľudí s nadváhou, obezitou a cukrovkou. Minárik ho odporúča aj tehotným ženám, ktoré majú počas gravidity tendenciu k nadmernému priberaniu.

Tučný tvaroh má pomerne vysoký obsah mliečneho tuku, preto je v porovnaní s nízkotučným tvarohom významnejším zdrojom energie. Minárik ho odporúča predovšetkým ľuďom, ktorí potrebujú vyšší celodenný prísun energie. Fyzicky pracujúci, aktívni športovci, profesionálni aj amaatérski, ľudia so slabou výživou a podvýživení (BMI nižšie ako 18). Je ľahko stráviteľný, preto je zvlášť vhodný pre šetriace diéty (pečeň, žalúdok a črevo). „Ako významný zdroj bielkovín a vápnika ho odporúčam aj tehotným ženám, ktoré nemajú tendenciu neprimerane priberať.“ Naopak, tučný tvaroh nie je vhodný pre redukčné stravovanie ani pre obéznych diabetikov.

Súvisiaci obrázok