BBCenter.sk - E-shop - Proteiny, Carnitin, Creatine, Gainery atd. Články Zásady regulovanej výživy Aminokyselina Arginín zlepšuje výkonosť srdca a zvyšuje kvalitu sexuálneho života

Aminokyselina Arginín zlepšuje výkonosť srdca a zvyšuje kvalitu sexuálneho života

Aminokyselina Arginín zlepšuje výkonosť srdca a zvyšuje kvalitu sexuálneho života
Aminokyselina Arginín je dôležitá zložka bielkovín, nevyhnutná pre ľudský organizmus. Riadi tvorbu a vylučovanie rastového hormónu a pôsobí na nárast svalovej hmoty. Hrá dôležitú úlohu v oblasti kardiovaskulárneho systému, najmä v cievach a podporuje správnosť činnosti svalov srdca. Zlepšuje sexuálny apetít a funkciu pohlavných orgánov, pôsobí na spokojný sexuálny život. Mužské sperma je tvorené prevažne arginínom (95%). Je považovaný za „prírodnú viagru“:

Dostatočný každodenný príjem bielkovín vo forme aminokyselín poskytuje nášmu telu pohodlný zdroj. Telo nie je zaťažované štiepením konzumovaných bielkovín na základné stavebné jednotky (aminokyseliny) a môže sa plne sústrediť na tvorbu vlastných bielkovín.
Výhodou aminokyselín je, že sú čisté a ľahko stráviteľné. Pri chudnutí, udržiavcom či rysovacom tréningu, dokážu pomôcť zachovať získanú svalovú hmotu, za súčasnej straty telesnej hmotnosti z tukových zásob.
V mnohých výživových doplnkoch pre športovcov, obzvlásť kulturistov sú aminokyseliny kľúčovou ingredienciou.
Prvou rozhodujúcou vecou je, že telo si aminokyseliny nedokáže ukladať do zásoby. Preto ak chceme získať kompletné bielkoviny, musíme všetky potrebné esenciálne aminokyseliny prijať (zjesť) a telu ich pravidelne dodávať.

Arginín patrí medzi Podmienené semi-esenciálne aminokyseliny,  to sú tie, ktoré síce telo môže syntetizovať, avšak za určitých podmienok sa stávajú esenciálnymi, kedy sú nedostatkové a musia sa telu dodať.

Arginín, čiže kyselina 2-amino-5-guanidinovalérová aminokyselina, je nevyhnutná pre syntézu proteínov. Izomér L-arginín je jednou zo základných proteinogénnych aminokyselín a skrýva väčšie množstvo pozitívnych účinkov na zdravie človeka.

             

Výhody:

1. z hľadiska športovej výkonnosti a regenerácie

Vďaka zvýšenému množstvu oxidu dusnatého NO (arginín je prekurzorom) rozširuje cievy, zásobujúce svalové tkanivo. Vďaka väčšiemu prietoku krvi sa do tkaniva dostane viac kyslíka a glukózy v priebehu záťaže. Glukóza spoločne s množstvom kyslíka sú limitom predovšetkým dlhodobej intenzívnej záťaže, takže tu môže arginín pomôcť zvýšiť výkonnosť. Z hľadiska krátkodobého maximálneho výkonu (do 30 sekúnd) je potrebné vnímať, že organizmus čerpá energiu predovšetkým zo zdrojov dostupných vo svalových bunkách a arginín môže vďaka rozšíreniu ciev pomôcť následnej regenerácii. Tiež urýchli doplnenie spotrebovaných sacharidov. Užitie arginínu v potréningovej fáze vďaka zvýšenému prekrveniu urýchli regeneráciu, vyplavenie metabolitov a doplnenie zásob glykogénu vo svalových vláknach.

2. z hľadiska zvýšenia prekrvenia pohlavných orgánov

Dôležitým faktom z hľadiska reprodukčných funkcií je to, že mužské sperma je tvorené prevažne arginínom (95%), teda dostatočné množstvo arginínu, alebo prípadná suplementácia zlepšuje schopnosť tvorby spermií (spermatogenézu).
Fungovanie pohlavných orgánov je založené na schopnosti dodať dostatok krvi k prekrveniu. U mužov je na tomto založená schopnosť udržať erekciu. Arginín vďaka schopnosti rozšiřovať cievy podporuje funkciu a obecne je považovaný za prostriedok zlepšujúci kvalitu sexuálneho života.

           

Efekt a účinky:

  • Úplne prvotný význam má pri vytváraní neuroprenášača (prostredníctvom zvýšenej produkcie oxidu dusnatého NO).
  • Jeho základnou funkciou je zvýšené prekrvenie periférií - pôsobí vazodilatačne (znižuje tonus) na hladké svalstvo – v konečnom dôsledku to znamená, že sa rozšíria cievy, čo umožní zásobenie periférií živinami a kyslíkom.
  • Hrá dôležitú úlohu v oblasti kardiovaskulárneho systému, najmä v cievach je ako podporná liečba, podporuje správnosť činností svalov srdca.
  • Znižuje hypertenziu, vracia pružnosť žilám a cievam a chráni srdcový sval.
  • Pôsobí antioxidačne a ovplyvňuje viskozitu krvi.
  • Eliminuje zhlukovanie krvných doštičiek a tvorbu zrazenín vnútri arteriálnej steny.
  • Znižuje hladinu cholesterolu.
  • Pomáha pri uvoľňovaní, zvyšení, prekrvení, sekrécii a riadení tvorby rastového hormónu. Vyššia produkcia somatotropinu (rastového hormónu- STH ) pôsobí na nárast svalovej hmoty a je nevyhnutný pre optimálny rast svalovej hmoty a udržiavanie svalového tkaniva.
  • Je považovaný za „prírodnú viagru“ kvôli zvýšeniu prívodu krvi. Zlepšuje sexuálny apetít a používa sa pri liečbe neplodnosti mužov. Ovplyvňuje vývoj a pohyblivosť spermii, čím zvyšuje potenciu.
  • Zlepšuje funkciu pohlavných orgánov a u mužov vplýva na zvýšenú spermatogenózu - zvýšenie tvorby spermatu,  spokojný sexuálny život.
  • Pomáha vylučovať prolaktín u žien.
  • Zvýšuje výkon u športovcov.
  • Vplýva na zdravé mentálne aj fyzické schopnosti.
  • Urýchľuje hojenie rán a chrupaviek, urýchľuje regeneráciu tkanív.
  • Prispieva k tvorbe kolagénu ktorý je dôležitou súčasťou u väzivových tkanív, zvyšuje tvorbu kolagénu, Pomáha udržiavať zdravú kožu, kĺby a svaly.
  • Pomáha pri znižovaní hmotnosti, pretože podporuje a zlepšuje tvorbu svalovej hmoty, zvyšuje silu.
  • Stimuluje pankreas v produkcii inzulínu a glukagénu.
  • Zabraňuje rastu nádorov a rakoviny posilnením imunitného systému. Podieľa sa na zvýšení, udržaní a podpore obranyschopnosti organizmu. Pomáha proti chrípke.
  • Pomáha pri očiste pečene, znižuje chronickú toxicitu alkoholu, pôsobí na vylučovanie amoniaku, udržuje zdravú pečeň.
  • Je potrebný pre normálnu činnosť hypofýzy.

Zdroje:
Zdrojom Arginínu je napríklad červené mäso, ryby, hydina a mliečne výrobky.
Ideálnymi a dostatočnými zdrojmi sú rastlinné potraviny. Ich dostatok si zabezpečíte konzumáciou pestrej rastlinnej stravy a to hlavne zeleniny, orechov a semienok (konopné, sezamové, slnečnicové). Pšeničný chlieb, hnedá ryža, ovsená kaša, horká čokoláda.
Výnimočnými zdrojmi sú niektoré superpotraviny: riasy chlorella, spirulina, riasy, AFA, včelí peľ, ovocie goji a physalis, machovka peruánska.

       

Biologická hodnota aminokyselín
Biologická hodnota je hodnota, ktorá dáva odpoveď na otázku: koľko gramov telesného  proteínu môže telo vyprodukovať zo 100 g východiskovej bielkoviny. Táto hodnota sa zvyčajne spája so zmesou aminokyselín. Bielkovina zo slepačieho vajca má relatívne vysokú biologickú hodnotu 100. Čím vyšší je podiel esenciálnych aminokyselín a čím vyváženejšia je zmes aminokyselín, tým vyššia je biologická hodnota.

Dávkovanie:
Odporúčané dávkovanie sa pohybuje od 1000 – 2000 mg arginínu denne.

  • Na zlepšenie výkonu sa odporúča užívať arginín pred tréningom.
  • Pre zlepšenie regenerácie nárast svalovej hmoty Arginín po výkone
  • Pre podporu sexuálneho apetítu pred výkonom
  • Pre celkovú vitalizáciu a stimuláciu imunitného systému ráno a večer.
  • V klinických štúdiách bola použitá dávka 6-20 g denne na podporu funkcie kardiovaskulárneho systému, lepšie prekrvenie svalov.

Požitie ARGINÍNU:
podľa odporúčaného dávkovania postupne prehltnite kapsuly a zapite dostatočným množstvom vody alebo športového nápoja. Nie sú vhodné alkoholické a mliečne nápoje. Neprekračujte odporúčané dávkovanie. Kapsuly nehryzte! Po otvorení skladujte pri teplote do 25 °C a spotrebujte do 3 messiacov.

https://www.youtube.com/watch?v=e2xTowc1_KM&feature=youtu.be


Aminokyselina Arginín je vhodná do silového tréningu
Kulturisti a kondiční tréneri doporučujú užívanie aminokyselín pre rast, regeneráciu unaveného svalstva a vybudovanie kvalitnej svalovej hmoty. Najideálnejší čas pre užívanie aminokyselín je priamo počas silového tréningu! Umožňuje okamžitú regeneráciu s cieľom získať maximálne výsledky, silu a objem svalových buniek.

Nemusíte byť kulturista a dvíhať niekoľko desiatok kilogramov váhy, aby ste využili výhody, ktoré ponúkajú aminokyseliny.
V skutočnosti, aj bežcom prináša výhody ako zvyšovanie vytrvalosti a zotavenia, poskytovanie potrebných stavebných materiálov pre ,,opravu,, poškodených svalov. Tiež podporuje odbúravanie tukov a zachovanie doterajšej svalovej hmoty. Pri namáhavej fyzickej aktivite vznikajú vo svaloch trhliny (katabolizmus), ktoré aminokyseliny vypĺňajú. Pre bežcov sú najideálnejšie čisté aminokyseliny, poprípade doplnené o vitamíny skupiny B. Najlepší čas na užívanie aminokyselín je pred a po výkone.


Upozornenie
Tehotné ženy, osoby trpiace schizofréniou by nemali používať L-arginín v tabletkovej forme. Je kontraindikovaný aj pri opare. Potravina určená pre zvláštnu výživu. Vhodné pre športovcov. Nie je určené pre deti.

TIP:
Zaujímavo sa javí kombinácia taurinu a L-argininu. Účinok taurínu mnohonásobne zosilňuje kofeín, čoho sa cielene využíva v energetických nápojoch. Vedecky sú dokázané účinky taurinu na zlepšenie pohyblivosti spermií a tým i reprodukčnej schopnosti. Pričom táto zmes pôsobí i výrazne stimulačne a je vhodná tiež k zníženiu cholesterolu.

 

Pozrite si tiež:

Aminokyselinyzákladnými stavebnými jednotkami tela

Aminokyseliny a ich význam pre váš organizmus

Aminokyseliny - Glutamin, HMB, BCAA, Karnitín, Arginín, Taurín

 

Zdroje:

https://sk.wikipedia.org/wiki/Argin%C3%ADn

http://www.akv.sk/index.php?option=com_content&task=view&id=596

http://lenkaslnieckova.sk/2016/08/15/aminokyseliny-su-zakladnymi-stavebnymi-jednotkami-tela/

https://kulturistika.sk/1-129-aminokyseliny

http://www.kompava.sk/a/aminokyselina-l-arginin

https://www.protein.sk/co-je-to-arginin-arginine-17-clanok