BBCenter.sk - E-shop - Proteiny, Carnitin, Creatine, Gainery atd. Články Zásady regulovanej výživy Aminokyselina Glutamín aktivuje rast svalov a podporuje imunitu

Aminokyselina Glutamín aktivuje rast svalov a podporuje imunitu

Aminokyselina Glutamín aktivuje rast svalov a podporuje imunitu
Aminokyselín je veľa. Vyzdvihnúť vlastnosti len jednej, sa zdá byť ťažké. Napriek tomu glutamín sa svojimi pozitívnymi účinkami považuje za „najpestrejší“.

Glutamín je najviac zastúpená aminokyselina v krvnom obehu a najčastejšia v plazme. Je najrýchlejšie syntetizovanou aminokyselinou v ľudskom tele a je tiež najviac zastúpenou aminokyselinou v svalovom tkanive.

Glutamín ako najčastejšie sa vyskytujúca aminokyselina v ľudskom tele je nenahaditeľná pre mozgový metabolizmus, zvyšuje hladinu krvnej glukózy a podporuje imunitný systém.

Je to voľná neesenciálna aminokyselina - stimulujúca rast svalovej hmoty, ktorá tvorí podstatnú, nezameniteľnú časť v našich myocytoch – čiže svalových bunkách (viac ako 60%). Jeho zastúpenie je teda vo svalovej bunke obrovské. Rovnako na tom sú aj jeho účinky (L forma) a celkový prospech.

Glutamín sa zaraďuje medzi tie, ktoré si telo dokáže vytvoriť aj samo.
Podceňovať dopĺňanie glutamínu výživou však nie je správne. Prečo je to tak?

  • Pri chronickom strese a chronických ochoreniach sa jeho dostupnosť v tele znižuje a stáva sa „esenciálnym“ prvkom výživy.

  • Počas intenzívneho tréningu dochádza k veľkým stratám glutamínových zásob. Znižuje sa sila, ubúda celková výkonnosť a vitalita. Telo síce dokáže doplniť straty, ale na to potrebuje čas. Aby mohla byť pôvodná hladina obnovená, musí sa telo regenerovať. To však môže trvať aj 4 až 6 dní!

Glutamín je palivom pre váš výkon.

Účinky Glutamínu:

  • Pomáha transportovať toxickú formu amoniaku zo svalov do pečene.
  • Až 19% z glutamínu vlastne dusík. Glutamín predstavuje hlavného prenášača tejto látky do svalovej bunky. Pomáha tak udržiavať pozitívnu dusíkovú bilanciu.
  • Je určený pre nárast, ochranu a regeneráciu svalovej hmoty (antikatabolický efekt).
  • Podporuje správne fungovanie svalových buniek.
  • Má dôležitú úlohu pri budovaní, obnovy svalových vlákien,  chráni svalové vlákna proti poškodeniu.
  • Regeneruje svalovú hmotu po fyzickej záťaži, odstraňuje únavu odbúravaním kyseliny mliečnej. Zmenšuje tak zakyselenie organizmu, zmierňuje svalovicu a urýchľuje zotavenie po tréningu.
  • Prirodzene podporuje a zvyšuje tvorbu rastového hormónu, podporuje tvorbu testosterónu.
  • Zabraňuje katabolizácií ostatných aminokyselín, zvyšuje syntézu bielkovín a glykogénu.
  • Hrá dôležitú úlohu v syntéze DNA
  • Dostatok Glutamínu je nevyhnutný pre udržanie rovnováhy ostatných aminokyselín v organizme, pre ich nárast a obnovu, utlmovanie katabolizmu bielkovín.
  • Pomáha udržiavať zdravý centrálny nervový systém.
  • Je určený pre podporu imuntného systému a detoxikácie organizmu.

Užívanie glutamínu je zvlášť užitočné počas redukčnej diéty pri obmedzení sacharidov. Zvýšený význam to má aj v tedy, ak sa snažíte schudnúť tuk. Pri úbytku hmotnosti často nedochádza len k strate tuku, ale aj svalovej bielkoviny. Dostatočná zásoba glutamínu tu pôsobí ako poistka, aby úbytok svaloviny bol čo najmenší. Antikatabolický účinok glutamínu pôsobí ochranne pred úbytkom svalovej hmoty.
Je určený pre športovcov, ktorí chcú chrániť svalovú hmotu proti poškodeniu vplyvom intenzívneho posilňovacieho tréningu.

Vplyv Glutamínu na zdravotný stav

Jeho zníženie po náročnom dlhšie trvajúcom zaťažení môže viesť k jeho deficitu a zhoršeniu funkčnej zdatnosti bielych krviniek. Je časté, že preťažený, alebo pretrénovaný človek je zároveň chorľavý. Telo ide až na dno svojich možností a látkových rezerv. Po ich vyčerpaní už nie je schopné výkonu. Jedným z dôvodov môže byť aj veľký a dlhodobý nedostatok tejto aminokyseliny. Významnú úlohu zohráva glutamín v imunitnom systéme. Jeho dostatok podporuje odolnosť voči ochoreniam, najmä po náročných tréningoch.

Je dôležitý na údržbu a opravy tráviaceho traktu. Nedostatok glutamínu v tele môže viesť k črevným problémom.
Prispieva k zdravému zažívaciemu ústrojenstvu, skracuje dobu hojenia pri vredoch, pomáha pri únave a znižuje chuť na sladké a alkohol.

Je tiež palivom mozgu a vyrovnáva obsah alkalických kyselín v tele. Aminokyselina glutamín napomáha odstraňovať únavu a depresiu, zlepšuje pamäť a mentálnu aktivitu. Priaznivo pôsobí glutamín aj na myseľ, slúži ako zdroj energie pre nervové bunky. Dokonca sa využíva sa pri liečbe epilepsie, depresie, schizofrénie a senility. Je vhodný aj pri chorobách ako je AIDS alebo rakovina.
Užívatelia glutamínu často uvádzajú väčšiu energiu, menšiu únavu a lepšiu náladu.

Prvou rozhodujúcou vecou je, že telo si aminokyseliny nedokáže ukladať do zásoby. Preto ak chceme získať kompletné bielkoviny, musíme všetky potrebné aminokyseliny prijať (zjesť) a telu ich pravidelne dodávať.
Glutamín možno nájsť v každodennej potrave. Ako aminokyselina je súčasťou bielkovín. Za hlavný zdroj sa považujú predovšetkým rastlinné formy proteínov. Okrem bežnej stravy je súčasťou aj proteínových prípravkov. V strave nájdeme glutamín v živočíšnych produktoch (mlieko, syr, jogurt, tvaroh, hovädzie, bravčové, kuracie mäso, ryby, vajcia), ale aj v kapuste, surovom špenáte, petržlene či pšenici, sojových výrobkoch, strukovinách,  petržlenovej vňati...

Okrem klasickej stravy je možné dodávať telu aminokyseliny formou výživových doplnkov, je však veľmi dôležité, aby ste si, v prípade, že nemáte s takýmito doplnkami skúsenosť, nechali poradiť od odborníka.

Užívanie Glutamínu

je veľmi individuálne a je dobré riadiť sa odporúčaniami výrobcu, ktoré uvádza na etikete konkrétneho produktu, alebo trénerom, či výživovým poradcom.
Dávkovanie by malo byť 2 krát denne po 5 gramov.
Prvá dávka by mala byť hneď ráno, resp. po tréningu, aby sme odštartovali regeneráciu svalových vlákien, poškodených tréningom. Druhá pred spaním (čo je najvhodnejšie), kvôli priaznivému vplyvu na vylučovanie anabolických hormónov.
Isté problémy môžu vzniknúť pri prehĺtaní, pretože väčšina aminokyselín sú tablety väčších rozmerov. Po čase si však na tento fakt možno zvyknete. Ak sa vám to nedarí, sú dostupné práškové aminokyseliny, ktoré stačí rozmiešať vo vode, alebo vo vašom obľúbenom nápoji, alebo tiež môžete siahnuť po tekutých formách aminokyselín.

Ako sa užíva Glutamín podľa Ambulancie klinickej výživy:

  • peptické vredy, chronická gastritída, zápalové ochorenia GIS: 500 mg (na špičku čajovej lyžičky) v jednej dávke niekokoľkokrát denne (podľa dávkovania uvedeného v kapitolách o jednotlivých diagnózach)
  • podpora chemoterapie pri onkologickej liečbe: 500 mg dva- až trikrát denne
  • potlačenie prejedania sa: 1000 mg
  • + 100 mg vitamínu C a 50 mg vitamínu B6 (pyridoxín) zlepší jeho vstrebávanie

Pozor: nadbytok bielkovín sa môže prejaviť vznikom väčšieho množstva amoniaku, ktorý je toxický (pre nervové bunky) a ktorý sa ďalej premieňa na močovinu (nadbytok prijímaných bielkovín je nebezpečný predovšetkým v kombinácii s intenzívnym cvičením, alebo obmedzenou funkciou obličiek), preto dbajte na správne vyživujúce úžívanie Glutamínu!

https://www.youtube.com/watch?v=21KP4U4rig4&feature=youtu.be

 

Pozrite si tiež: Aminokyseliny a ich význam pre váš organizmus

Aminokyseliny - Glutamin, HMB, BCAA, Karnitín, Arginín, Taurín

Aminokyselinyzákladnými stavebnými jednotkami tela

 

Zdroje:

http://www.akv.sk/index.php?option=com_content&task=view&id=596

http://lenkaslnieckova.sk/2016/08/15/aminokyseliny-su-zakladnymi-stavebnymi-jednotkami-tela/

https://sk.wikipedia.org/wiki/Glutam%C3%ADn

https://www.sportujeme.sk/glutamin/

http://sypmaster.sk/doplnky-vyzivy/glutamin-t424.html

https://kulturistika.sk/1-129-aminokyseliny