BBCenter.sk - E-shop - Proteiny, Carnitin, Creatine, Gainery atd. Články Zásady regulovanej výživy Aminokyseliny - Glutamin, HMB, BCAA, Karnitín, Arginín, Taurín

Aminokyseliny - Glutamin, HMB, BCAA, Karnitín, Arginín, Taurín

Aminokyseliny - Glutamin, HMB, BCAA, Karnitín, Arginín, Taurín
V tejto druhej časti tejto série článkov o Aminokyselinách si bližšie predstavíme a popíšeme jednotlivé druhy aminokyselín dostupné v našom e-shope a ich význam pre váš organizmus.

Minule sme si spravili úvod do Aminokyselín a ich významu pre náš organizmus a dnes sa pozrieme na jednotlivé druhy aminokyselín, ktoré využívame pri športe a najmä v kulturistike.

Glutamín
Podporuje správne fungovanie svalových buniek a imunitného systému, tlmí katabolizmus bielkovín a zlepšuje dusíkovú bilanciu. Predstavuje dôležitý substrát pre biele krvinky. Jeho zníženie po náročnom dlhšie trvajúcom zaťažení môže viesť k jeho deficitu a zhoršeniu funkčnej zdatnosti bielych krviniek. Glutamín je dôležitým prostriedkom pre nárast, ochranu a regeneráciu svalovej hmoty. Užívanie glutamínu je zvlášť užitočné počas redukčnej diéty pri obmedzení sacharidov. Glutamín je palivom pre váš výkon.

Dávkovanie: 5 g pre tréningom, 5 g ihneď po ukončení tréningu a 10 g pred spaním.

Karnitín
Názov "karnitín" je odvodený od latinského slova caro - mäso. Karnitín zohráva dôležitú úlohu pri výrobe energie a premene tukov na energiu. Odvádza mastné kyseliny do mitochondrií, takže môžu byť oxidované a využité ako zdroj energie. L-karnitín je súčasťou každodennej stravy. Obsahuje ho tmavé mäso / jahňacina, hovädzina, zverina/. Ryby, hydina, mlieko, rastlinné produkty obsahujú veľmi malé množstvo L-karnitínu.

Dávkovanie: je veľmi individuálne za optimálnu sa považuje dávka 500 mg karnitínu pred tréningom. Ak nezaberie zvýšte dávku na 2g pred tréningom.

Arginín
Využíva sa na stavbu väčšiny tkanív, hormónov, genetického kódu a ďalších látok. Úplne prvotný význam má na tvorbu neuroprenášača - oxidu dusíku (NO) a na tvorbu a vylučovanie rastového hormónu (HGH). Arginín sa podieľa aj na zvýšení a udržaní obranyschopnosti organizmu, Znižuje hypertenziu, Vracia pružnosť žilám a cievam a chráni srdcový sval, Urýchľuje regeneráciu tkanív, Zlepšuje sexuálny apetít. Arginin je voľná biogenna aminokyselina patriaca medzi tzv. semiesenciálne aminokyseliny.

Dávkovanie: Odporúčané dávkovanie sa pohybuje od 1000 – 2000 mg arginínu denne. Na zlepšenie výkonu sa odporúča užívať arginín pred tréningom.

BCAA (aminokyseliny s rozvetveným reťazcom) 
Jedná sa o aminokyseliny leucín, izoleucin a valín. Zaraďujeme ich medzi deväť esenciálnych aminokyselín. BCAA sú počas záťaže využívané ako okamžitý zdroj energie, ochraňujú svalovú hmotu pred degradáciou, urýchľujú regeneráciu organizmu a podporujú anabolické procesy v organizme. Vedecké štúdie poukazujú tiež na fakt, že športovci užívajúci 5- 10g BCAA denne zaznamenali výrazný nárast svalovej hmoty, než tí, ktorí užívali placebo.

Dávkovanie: Maximálna denná dávka zatiaľ nie je presne stanovená, športovci užívajú 1 – 12 g BCAA denne. Najvhodnejšie je užívanie pred a po tréningu. BCAA a ich zloženie by malo byť v nasledovnom pomere valin 50%, leucín 25% a izoleucín 25%. Tento fakt zohľadňujte pri výbere a kúpe vetvených aminokyselín.

Taurín
Je to podmienečne esenciálna aminokyselina, ktorá sa prirodzene vyskytuje v ľudskom tele. “Podmienečne esenciálna” znamená, že v niektorých situáciách alebo za určitých podmienok ako napr. v stresových situáciách alebo pri zvýšenej fyzickej námahe je prítomnosť taurínu eliminovaná a telo nedokáže produkovať taurín v dostatočnom množstve.
Priaznivo pôsobí na športové výkony, pretože stráži hladinu inzulínu a tým umožňuje lepšie zásobovanie svalov glukózou, posilňuje imunitu, pomáha posilniť srdcový sval, stabilizuje srdcový rytmus, zvyšuje svalovú silu, pomáha pri náraste svalovej hmoty a zlepšuje regeneráciu. 

Účinok taurínu mnohonásobne zosilňuje kofeín, čoho sa cielene využíva v energetických nápojoch. Vedecky sú dokázané účinky taurinu na zlepšenie pohyblivosti spermií a tým i reprodukčnej schopnosti. Zaujímavo sa v tejto súvislosti javí kombinácia taurinu a l-argininu, pričom táto zmes pôsobí i výrazne stimulačne a je vhodná tiež k zníženiu cholesterolu.

Dávkovanie: Bežná terapeutická denná dávka: 0,5–1,5 g. Pri fyzickom výkone 30 minúť pred výkonom 1–2 g. Maximálna denná dávka je 10 g.

HMB
Je to aminokyselina s rozvetveným reťazcom, ktorá v ľudskom tele vzniká z leucínu. Zvýšený prísun HMB zmierňuje poškodenie svalových buniek, podporuje rast svalovej hmoty a sily a zároveň skracuje  dobu zotavovania zo všetkých typov cvičení. Zlepšuje vytrvalosť pri vytrvalostnom behu a cyklistike. Pomáha znižovať cholesterol aj krvný tlak. V strave sa nachádza v citrusových plodoch a v materskom mlieku. HMB produkty sú ideálne pre športovcov, ktorý sa podieľajú na vysokej intenzite tréningu, ktorý spôsobuje bolesti svalov v pravidelných intervaloch akým je aj kulturistika, cross-fit, či rôzne vytrvalostné športy.

Dávkovanie: Dosiaľ zaužívaný dávkovací systém sa považuje užívanie 3 g HMB denne. Pre kulturistov o hmotnosti viac ako 100 kg sa táto dávka pohybuje medzi 5 – 6 g. Celodennú dávku sa odporúča konzumovať ihneď po skončení tréningu. Počas užívania HMB je vhodné užívať zvýšené množstvo bielkovín.

To sú zhruba všetky základné aminokyseliny, ktoré odporúčame zvážiť a zaradiť do vašej výživy v prípade ak sú pre vás ich účinky žiadúce a ak potrebujete vášmu telu a svalom dodať vzpruhu a dostatok živín na rast a regeneráciu.